søndag 28. november 2010

Avslutning av Redesign oppgaven :D

Hei! :D

Nå skal jeg prøve å avslutte prosjektet om redesign. :D Det blir kanskje litt tungt å lese dette innlegget, fordi jeg ikke har noen pusterom med bilder. :S Men jeg har jo laget denne filmen med mange bilder, som dere kan kose dere med etterpå. :D

klassebloggen fikk vi noen hjelpespørsmål som skulle hjelpe oss med å skrive. ;)
Så her kommer hva jeg fikk ut av dem. :)


Ideutvikling:
Jeg har valgt Design og tekstil og jeg kom fram til ideen når jeg så vesken Gøril hadde laget i forbindelse med en redesign oppgave hun hadde hatt. Når jeg jobbet med ideutviklingen tenkte jeg på at jeg måtte få det best mulig, men at jeg skulle kose meg med oppgaven. Jeg hentet inspirasjonen fra hodet mitt om hva jeg liker. Jeg liker godt katter og derfor bestemte jeg meg for å lage et rammelim (som også Gøril hadde gjort på sin veske) av katten min, Chrissy. Siden jeg også liker godt hjerter bestemte jeg meg for å ha hjerter på den også. Yndlingsfargen min er gul og derfor tenkte jeg at jeg skulle ha grunnfargene gul og rød. Jeg slengte på en blå olabukselomme så jeg fikk alle primærfargene. Da sto det på en måte i stil.
Jeg ønsket å få frem et utrykk som fremhevet meg, på en måte.
Jeg prøvde å få fargene til å passe sammen, men også hadde fargene sterke kontraster fra hverandre. Jeg tenker for eksempel på gul og hvit mot rød og blå, siden det blir mørkt og lyst. Jeg ville prøve å få fram en søt stil på vesken min.
Når jeg lagde moodboardet mitt brukte jeg et program jeg fant på klassebloggen som heter
OLIOBOARD. Jeg synes ikke programmet var så bra egentlig. Det var treg nedlastingstid for å legge til bilder, og etter jeg skrev det ut ble det en rar flekkete bakgrunn som ikke var der på PC-en. Det kom på alle som brukte dette programmet. Hvis du skulle gjøre bildene større, eller snu de, var det på samme “knappen”. Så det ble litt vanskelig å gjøre det. Ellers syns jeg at det var et greit program. Jeg brukte ikke bare moodboardet for å lage vesken, jeg tegnet også skisse av veska mi, fordi jeg synes det er bedre å få til å lage selve produktet når jeg ser det foran meg.


Planlegging:

Jeg hadde tenkt til å sy veska på symaskin, men det tok litt tid å lage rammelimet og sy olabukselomma, samtidig måtte jeg lage veska i papir før jeg kunne begynne å lage selve veska, så jeg fikk ikke tid til å lage den på skolen. Derfor tok jeg den med hjem og sydde hele veska for hånd fordi jeg ikke hadde symaskin hjemme. Jeg tegnet skisser og planla produktet på den måten. Jeg måtte jo kunne sy for hånd, og det kunne jeg. Synes jeg da. xD Jeg kunne egentlig alt jeg måtte gjøre for å få produktet ferdig. Jeg trengte hvitt, gult og rødt stoff, og en olabukse. Sytråd og nål, saks og målebånd.
Teknikken jeg brukte tilhører Design og tekstil faget. Jeg sydde for hånd som de gjorde før symaskina kom. Symaskina er jo egentlig bare et hjelpemiddel.



Produksjon:

Som sagt har jeg sydd hele vesken for hånd. Jeg har målt alt grundig så det skulle passe. Jeg har laget et rammelim av katten min. Når jeg laget rammelimet skrev jeg ut et bilde, limte et slags lim oppå bildet og trykket det ned på en tøybit. Så ventet jeg til det hadde tørket. Da det var tørt nok strøk jeg det i 10 min og la det i vann over natta. Dagen etter skrapet jeg av det overflødige papiret slik at det bare ble igjen et tynt lag. La det i fra meg for å tørke, og så smurte jeg på kløvervaselin tilslutt. Når det kommer til stoffet hadde jeg ikke noen gamle klær hjemme, fordi jeg hadde ryddet dem vekk og kastet dem. Derfor gikk jeg opp ved siden av data-rommet på skolen, hvor jeg fant restebiter av de fargene jeg trengte. Før jeg fikk begynne å sy veska måtte jeg lage en modell i papir. Da jeg endelig skulle begynne å sy veska, var jeg syk. Så jeg tok med meg stoffene hjem og sydde det hjemme for hånd. Det var egentlig meningen at jeg skulle sy den på symaskin, men jeg hadde ikke symaskin hjemme. Som jeg har skrevet fra før jobbet jeg i Design og tekstil yrket.


Vurdering:

Produktet ble egentlig akkurat slik jeg hadde tenkt i ideutviklingen. Jeg er veldig fornøyd med produktet mitt. Produktet gikk akkurat slik jeg hadde tenkt i forhold til alle punktene vi skulle igjennom. Hvis jeg skulle gjort noe annerledes ville jeg jobbet litt fortere så jeg kanskje kunne sydd den på symaskin. Da hadde den kanskje blitt finere.
Vurder ditt ferdige produkt
Som sagt er jeg veldig fornøyd med produktet mitt, og jeg tror egentlig ikke jeg kunne gjort det så mye bedre. Jeg er veldig stolt av meg selv også fordi at jeg klarte å sy hele veska for hånd i løpet av helga. Veska er akkurat passe stor og den er faktisk ganske god å ha på skulderen. Den har mange fine kontraster og fine fargekombinasjoner.


Komposisjon:

Jeg har fargekombinasjon og kontraster på produktet mitt. Jeg brukte primærfargene gul, blå og rød, samtidig som at jeg slengte på hvit for å skape en lys/mørk kontrast.
Jeg valgte å bruke olabukse for å skille stoffet ut fra det vanlige stoffet. Da lagde jeg også en slags matt/blank kontrast. Noe annet på veska som har matt/blank kontrast er kattene jeg har på baksiden av vesken min og sytråden jeg har festet de med.
Siden den er håndlaget kan det hende den ikke er så god kvalitet som andre som er sydd med symaskin. Men produkter som er sydd med symaskin kan også gå opp i sømmene, like mye som produkter som er sydd for hånd.
Jeg synes veska mi er salgbar. Den hadde sikkert passet i en butikk der de bare selger håndlagede ting. Men jeg har ikke lyst til å selge den fordi jeg synes veska ble veldig meg, så jeg har lyst til å beholde den selv.
 
Læring:

Jeg valgte å bruke fargesirkelen som vi hadde om tidligere i år. Jeg brukte primærfargene gul, blå og rød. Og valgte å prøve å få fram noen kontraster som vi også har lært om tidligere i år.
Jeg har egentlig lært ganske mye mens vi har jobbet med denne oppgaven. Det jeg i hvert fall har lært er at jeg må prøve å jobbe mer effektivt med dokumentasjonen, så den blir ferdig til rett tid. Jeg har lært at kontraster og så videre er veldig viktig i alle yrkene, og at det er lurt å kunne sette sammen farger.
Jeg har lært at ideutviklingsdelen er viktig for å få produktet akkurat slik du vil ha det.
Jeg har lært at redesign er å lage noe nytt av noe gammelt. Det er flott at noe gammelt kan få ny verdi.
Jeg har lært at i Design og tekstil faget kan man jobbe med mange spennende og utfordrende oppgaver. Det er å være kreativ, jobbe med søm og utarbeidelse av mønstre. Du kan arbeide med trykk, for eksempel rammelim som jeg har jobbet med, og fargeteknikker.
Egentlig har jeg ikke lært så mye mer ved bruk av pc i denne oppgaven. Jeg vil ikke si jeg er veldig god med pc, men jeg kan ganske mye om ting som er i sammenheng med pc. Det jeg har lært er at neste gang jeg skal lage et moodboard, lager jeg det på Photoshop.
Denne oppgaven har vært veldig morsom å jobbe med. Jeg likte oppgaven veldig godt. Jeg elsker å være kreativ, og i denne oppgaven måtte man virkelig være kreativ.


Dette var det jeg hadde, håper dere likte det :)


VI LESEST :D

-Christina


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar